Home hero arrow

Een vraag over de GWK Travelex dienstverlening?

Zoek uw antwoord op de pagina met meest gestelde vragen

Buitenlands geld online bestellen

Naar boven
  • Krijg ik de wisselkoers die op de website wordt getoond als ik online buitenlands geld bestel?

    De op de besteldatum geldende online koers wordt aan u berekend, tenzij de wisselkoers in de vestiging op moment van afhalen voor u gunstiger is. Wij berekenen dan deze gunstigere wisselkoers.

  • Wat is de levertijd van online valuta bestellingen?

    Amerikaanse dollars en Engelse ponden zijn vrijwel altijd op voorraad. Voor de overige valuta geldt een levertijd van 2-4 werkdagen, afhankelijk van het wisselkantoor. Nadat u een online bestelling heeft geplaatst, wacht dan altijd op de e-mail die aangeeft dat uw bestelling klaar ligt om opgehaald te worden. Dit geldt voor alle valuta.

  • Wat is het minimale en maximale bestelbedrag indien ik online valuta bestel?

    Het minimale bedrag aan buitenlands geld dat via onze online bestelservice kan worden besteld bedraagt € 50 en maximaal € 6.000. Dit bedrag is inclusief transactiekosten. Voor lagere of hogere bedragen kunt u direct bij één van onze vestigingen een bestelling plaatsen.

  • Wat is de provisie voor het wisselen van buitenlands geld als ik online valuta bestel?

    Bestel online uw buitenlands geld en profiteer van een scherpe wisselkoers en 0% provisie. Bij het wisselen van valuta in een GWK Travelex vestiging kan afgeweken worden van de online wisselkoers. Daarnaast kunnen wij in de vestigingen een provisie rekenen voor het wisselen van buitenlands geld. Deze provisie is variabel en afhankelijk van de hoeveelheid te wisselen valuta. Bestel direct online

  • Ik zie geen mogelijkheid om bepaalde valuta coupures aan te geven bij mijn online bestelling. Hoe kan ik dit alsnog aangeven?

    Bij het plaatsen van een online bestelling is het niet mogelijk om gewenste coupures aan te geven of om overige wensen zoals nieuwe bankbiljetten aan te geven. Hiervoor kunt u na het plaatsen van uw bestelling contact opnemen per e-mail met de vestiging waar u uw bestelling afhaalt. Het e-mail adres van de desbetreffende vestiging treft u in de bevestigingsmail, welke na het plaatsen van uw bestelling naar uw e-mail adres wordt verzonden.

  • Hoe kan ik betalen voor mijn valuta bestelling?

    Het is niet mogelijk om online te betalen voor uw bestelling. U betaalt pas voor de bestelde valuta als u de bestelling afhaalt bij de gekozen afhaallocatie. U kunt zowel contant als met pin betalen. Zorg wel dat u uw ordernummer en geldig legitimatiebewijs meebrengt. Heeft u voor meer dan € 2,500 aan valuta besteld? Wij raden u dan aan om de daglimiet van uw betaalpas te controleren. Mogelijk is het noodzakelijk dat u de daglimiet voor 1 dag moet verhogen bij uw bank.

  • Is er een mogelijkheid om een valuta te wisselen die niet opgenomen is in de online bestelservice?

    Van sommige valuta's kunnen wij niet altijd garanderen dat deze beschikbaar zijn en dat wij deze direct kunnen leveren. Vandaar dat wij deze valuta’s niet via de site aanbieden.

    Neem contact op met de GWK Travelex vestiging van uw keuze om zien of uw gewenste valuta op voorraad is of om deze te laten bestellen (voor de locaties en telefoonnummers klik hier).

  • Ik heb geen orderbevestiging ontvangen. Wat nu?

    Nadat u een bestelling heeft geplaatst krijgt u per e-mail een bestelbevestiging waarin alle gegevens nogmaals vermeld staan. Wanneer u geen bestelbevestiging heeft ontvangen dan kunt u het beste contact opnemen met de desbetreffende vestiging.

  • Kan ik het bestelbedrag nog verhogen als ik de bestelling afhaal bij de vestiging?
    Dat is zeker mogelijk. Over het extra gewisselde bedrag profiteert u ook van onze beste GWK Travelex wisselkoers actie.
  • Betaal ik extra provisie als ik meerdere buitenlandse valuta wissel?
    Nee, de provisie die wij in rekening brengen voor het wisselen van buitenlandse valuta zijn per transactie. U betaalt dus slechts eenmalig de provisie indien u meerdere valuta wisselt.
  • Hoe kan ik de status van mijn bestelling controleren?
    U wordt per email op de hoogte gehouden van de status van de bestelling.
  • Het lukt niet om buitenlands geld online te bestellen. Wat kan ik doen?

    Vervelend als het niet lukt om geld te bestellen. Soms lukt het met bepaalde browsers of besturingssystemen niet om de bestelling te plaatsen. De oorzaak hiervan kan varieren. Dergelijke klachten worden altijd onderzocht door onze IT afdeling. Als u ons zou kunnen aangeven welk besturingssysteem (bijv. Windows 8) en welke webbrowser u gebruikt (bijvoorbeeld: Chrome of Internet Explorer) dan kunnen wij dit meenemen in het oplossen van de oorzaak.

    Om uw bestelling alsnog te kunnen plaatsen kunt u ook contact opnemen met de vestiging waar u, uw gewenste valutasoort wil afhalen. Maak gebruik van onze vestigingzoeker voor de contactgegevens van een vestiging bij u in de buurt.

  • Ik gebruik een koersconverter op een andere site en daar is de koers veel beter. Hoe kan dat?
    U gebruikt dan een omrekenkoers. Elke financiële instelling in Nederland gebruikt zijn eigen koersen voor het aan- en verkopen van bankpapier. De vaak op internet aangetroffen omrekenkoers, bijv. op wisselkoers.nl of valuta.nl, is de koers die banken en valutahandelaren onderling gebruiken om valuta te verhandelen. Deze koers, soms ook de middenkoers genoemd, wordt door banken en financiële instellingen vervolgens gebruikt om de bankpapierkoers, zowel aan- als verkoop, vast te stellen. Die koers kunt u vinden op onze website. Het is niet mogelijk bij welke financiële instelling dan ook om tegen een omrekenkoers bankpapier aan- of te verkopen.
  • Wat moet ik meenemen als ik de online bestelling afhaal in de vestiging?

    Neem alstublieft het bestelnummer en een geldig legitimatiebewijs (Paspoort, Europese identiteitskaart, Nederlands rijbewijs, Nederlandse verblijfskaart) mee als u de bestelling afhaalt.

  • Hoe werkt de Valuta Terugkoopgarantie?

    Bij GWK Travelex maken we gebruik van twee soorten koersen: de wisselkoers en de dagkoers.

    • Wisselkoers: Dit is de koers die u op onze schermen ziet en waartegen u direct valuta kunt wisselen. Hier geldt een kleine marge, die de kosten van onze diensten dekt.

    • Dagkoers: De dagkoers wordt dagelijks bepaald op basis van vraag en aanbod op de valutamarkt en is doorgaans voordeliger dan de wisselkoers. Normaal gesproken is de dagkoers alleen beschikbaar voor banktransacties, maar met onze Valuta Terugkoopgarantie krijgt u toegang tot deze gunstigere koers.

    Door gebruik te maken van de Valuta Terugkoopgarantie wisselt u uw overgebleven valuta in tegen de dagkoers, die vaak een betere waarde biedt dan de wisselkoers.

Buitenlands geld algemeen

Naar boven
  • Wat is de provisie voor het wisselen van buitenlands geld?

    Bestel online uw buitenlands geld en profiteer van een scherpe wisselkoers en 0% provisie. Bij het wisselen van valuta in een GWK Travelex vestiging kan afgeweken worden van de online wisselkoers. Daarnaast kunnen wij in de vestigingen een provisie rekenen voor het wisselen van buitenlands geld. Deze provisie is variabel en afhankelijk van de hoeveelheid te wisselen valuta. Bestel direct online

  • Kan ik overgebleven buitenlandse valuta inwisselen voor euro's bij een GWK Travelex vestiging?

    Ja, het is mogelijk buitenlands geld (alleen bankbiljetten) in te wisselen voor euro's. Alleen valuta waarin GWK Travelex handelt kan worden ingeleverd.

  • Waar vind ik actuele koersinformatie van buitenlands geld?

    Als u online een reservering plaatst ziet u direct de actuele koers. Tevens wordt de actuele koerslijst apart vermeld op onze website. Online reserveren geeft u de voordeligste koers. De koers van de ATM en de vestigingen van GWK Travelex wijken hiervan af.

  • Betaal ik extra provisie als ik meerdere buitenlandse valuta wissel?

    Nee, de provisie die wij in rekening brengen voor het wisselen van buitenlandse valuta zijn per transactie. U betaalt dus slechts eenmalig de provisie indien u meerdere valuta wisselt.

  • Kan ik bij GWK Travelex een buitenlandse cheque inleveren?

    Het is bij GWK Travelex niet mogelijk om een buitenlandse cheque in te wisselen. Ook accepteren wij geen Travellers Cheques. Voor buitenlandse cheques en persoonlijke cheques kunt u zich wenden tot uw eigen bank.

  • Kan GWK Travelex mij van dienst zijn met het inwisselen van Nederlandse guldens; zowel briefpapier als muntgeld?

    Helaas kunt u bij GWK Travelex niet meer terecht met Nederlandse guldens. Deze guldens kunt u nog wel inwisselen bij De Nederlandsche Bank. Het gaat hierbij alleen om biljetten. De termijn voor het wisselen van munten is inmiddels verstreken.

  • Wisselen jullie ook (buitenlands) muntgeld?
    Het is helaas niet mogelijk om (buitenlands) muntgeld te wisselen.
  • Ik heb nog oude travellers cheques liggen. Kan ik die bij GWK Travelex kwijt?

    Het is niet mogelijk om bij GWK Travelex vestigingen Travellers Cheques in te wisselen voor contant geld.

  • Kan ik euro’s naar euro’s wisselen bij een GWK Travelex vestiging?

    Het is bij GWK Travelex mogelijk om euro tegen euro te wisselen. U betaalt daar wel kosten voor. Afhankelijk van het bedrag kan het zijn dat u de coupures moet bestellen. Neemt u daarover contact op met een GWK Travelex vestiging waar u de biljetten wilt wisselen.

    Het kan zijn dat onze medewerkers de volgende zaken zullen moeten vastleggen: een geldig legitimatiebewijs, herkomst en bestemming van het geld en onderliggende stukken die de herkomst en bestemming moeten bewijzen.

Wettelijk clientonderzoek

Naar boven
  • Wat zijn IAD’s (Independent ATM Deployers)?

    Een IAD is een bedrijf dat geldautomaten bezit en exploiteert zonder verbonden te zijn aan een specifieke bank. Travelex is een financiële instelling met een vergunning (PSD2) van de DNB en staat hierdoor ook onder toezicht van de DNB. Travelex is niet verbonden aan een specifieke bank.

ATM's

Naar boven
  • Hoe worden gebruikers geïnformeerd over de kosten van een transactie bij een Travelex geldautomaat?

    Op de Travelex geldautomaten wordt duidelijk aangegeven dat er kosten aan de transactie zijn verbonden. Gebruikers zien deze informatie op het scherm voordat de transactie wordt voltooid en hebben de mogelijkheid om de transactie te annuleren voordat de kosten in rekening worden gebracht.

  • Betalen buitenlandse kaarthouders ook een toeslag voor het gebruik van Travelex geldautomaten in Nederland?

    Ja, buitenlandse kaarthouders betalen al enkele jaren een toeslag wanneer zij in Nederland een Travelex geldautomaat gebruiken. Deze toeslag dekt echter niet de volledige operationele kosten voor het gebruik van de geldautomaten.

  • Wat zijn de belangrijkste redenen voor de stijgende operationele kosten van Travelex geldautomaten?

    De belangrijkste redenen voor de stijgende operationele kosten van Travelex geldautomaten zijn de toenemende kosten voor waardevervoer, veiligheid, het bestellen en verwerken van euro’s, huur en loonkosten. Deze kosten zijn de afgelopen jaren aanzienlijk gestegen.

  • Kunnen gebruikers een transactie annuleren als ze niet akkoord gaan met de kosten?

    Ja, gebruikers kunnen de transactie annuleren voordat deze definitief is en de kosten in rekening worden gebracht. Op de geldautomaten wordt duidelijk aangegeven dat er kosten aan de transactie zijn verbonden, waardoor gebruikers een weloverwogen beslissing kunnen nemen.

  • Waar kan ik meer informatie vinden over de nieuwe vergoeding voor het opnemen van contant geld bij Travelex geldautomaten?

    Voor meer informatie over de nieuwe vergoeding kunt u terecht op de geldautomaat pagina op onze website: https://www.gwktravelex.nl/overige-diensten/geld-opnemen

  • Vragen andere aanbieders van geldautomaten ook een vergoeding voor het opnemen van euro’s?

    Het staat iedere partij vrij om een vergoeding te vragen per transactie.

  • Waarom heeft Travelex besloten om nu een vergoeding te introduceren voor Nederlandse pinpashouders?

    Travelex heeft besloten om vanaf 2024 een vergoeding te introduceren voor Nederlandse pinpashouders om de stijgende operationele kosten eerlijker te verdelen. Door deze vergoeding worden de kosten eerlijker verdeeld over alle gebruikers van de geldautomaten, waardoor de financiële last niet alleen op buitenlandse kaarthouders rust.

  • Geldt de nieuwe vergoeding ook voor andere diensten die Travelex geldautomaten aanbieden, zoals saldo-checks?

    Voor het opvragen van het saldo zal Travelex geen vergoeding vragen.

  • Waar kan ik meer informatie vinden over de nieuwe vergoeding voor het opnemen van contant geld bij Travelex geldautomaten?

    Voor meer informatie over de nieuwe vergoeding kunt u terecht op de geldautomaat pagina op onze website: https://www.gwktravelex.nl/overige-diensten/geld-opnemen

  • Wat zijn IAD’s (Independent ATM Deployers)?

    Een IAD is een bedrijf dat geldautomaten bezit en exploiteert zonder verbonden te zijn aan een specifieke bank. Travelex is een financiële instelling met een vergunning (PSD2) van de DNB en staat hierdoor ook onder toezicht van de DNB. Travelex is niet verbonden aan een specifieke bank.

Overige vragen

Naar boven
  • Kan ik bij GWK Travelex ook excursies in Nederland boeken?

    Nee, het is niet mogelijk om bij de GWK Travelex vestigingen excursies te boeken.

  • Vragen andere aanbieders van geldautomaten ook een vergoeding voor het opnemen van euro’s?

    Het staat iedere partij vrij om een vergoeding te vragen per transactie.

  • Kan ik bij u ook een autobahn vignet kopen voor Zwitserland/Oostenrijk?

    Nee, dit vignet is niet verkrijgbaar bij GWK Travelex. Wel kunt u bij GWK Travelex een Milieusticker Duitsland kopen.

  • Ik heb geen geld ontvangen uit de geldautomaat. Wat moet ik doen?

    Uiteraard vinden wij het vervelend dat u geen geld heeft ontvangen uit een van onze automaten. De banken in Nederland hebben onderling over dit soort gevallen afspraken gemaakt. De procedure in dit soort gevallen is als volgt:

    • Bij uw eigen bank geeft u door dat u geen geld heeft ontvangen uit de automaat van GWK Travelex, daarbij geeft u aan wanneer en waar u heeft geprobeerd te pinnen. Gedetailleerde gegevens over deze transactie kunt u vinden op uw transactieoverzicht.
    • Uw eigen bank zal vervolgens uw klacht bij ons neerleggen en verzoeken het niet ontvangen bedrag aan hen te retourneren.
    • Uw eigen bank zal het geld weer op uw bankrekening storten.

  • Biedt GWK Travelex ook dienstverlening aan op het gebied van reisvaccinaties?

    Helaas niet. Er zijn meerdere bedrijven in Nederland die hier gespecialiseerd in zijn, waaronder Thuisvaccinatie.nl en Traveldoctor.